Home
Terug
Reageer!
gebroeders Van Limburg gebroeders Van Limburg
gebroeders Van Limburg
Nederlands
Deutsch
English
Français

Disclaimer
Design: LaVerbe

Voortgezet onderwijs

Leerling
'De ontwikkeling van de leerlingen in het voortgezet onderwijs gaat in het algemeen meer en meer in de richting van 'zelf iemand zijn'. Wat het verbeelden betreft, gaat de veiligheid van de imitatie in deze periode over in identificatie. Deze leidt vervolgens, als alles goed gaat, tot een eigen identiteit. Tegendraads gedrag, het testen van de omgeving, zoeken en vinden van eigen grenzen en die van anderen, zich afvragen 'wie ben ik?', dat zijn gezonde ontwikkelingsgegevens.'
(Bron: Leerplan van de docentenopleiding Beeldende Kunst en Vormgeving ArtEZ, 2005)

Lessuggesties - de tijd en ik - egodocumenten
De ontdekking van het eigen ego en de ontdekking van de wereld zijn belangrijke thema's voor de leerling. Hoe deze nieuwe gebieden in kaart te brengen, is een vraag waar deze jongeren zich intensief mee bezighouden. Is het niet in het eigen dagboek, dan wel in de MSN-galerij waaraan vrienden en bekenden toegevoegd zijn, of kijk maar eens in de schoolagenda's vol met eigen inbreng...

Vanuit deze achtergrond is het egodocument - over belangrijke gebeurtenissen in het eigen leven - het uitgangspunt voor de lessen CKV1, CKV2 en CKV3.

U als docent CKV1, -2 en -3 kunt gebruikmaken van de specifieke lessuggesties hierna. Omdat u echter veelal een eigen programma ontwikkelt voor deze vakken, kunt u zich ook laten inspireren door de volgende onderwerpen, binnen uw eigen discipline. (Laat de leerlingen de benodigde informatie op de site opzoeken, en geef zonodig aanwijzingen naar aanleiding van de links die we hieronder geven.)
- Verbeeld de seizoenen: die van het landleven, van de mensen aan het hof en die van de sterrenhemel.
- Maak een strip van het dagelijks leven ten tijde van de gebroeders Van Limburg.
- Richt je eigen landschap in: waar komen de wijngaarden, de bossen, de kastelen en de dorpen?
- Elk seizoen heeft zijn eigen feest. Verzin nieuwe feestdagen en maak je eigen feestkalender.
- De kleding van toen en de kleding van nu: hoe onderscheid ik me van anderen? Hoe zat dat toen en hoe gaat dat nu?
- Wat voor muziek maakte men toen? Dansmuziek, verhalende muziek, feestmuziek et cetera? Hoe is het nu?
- Hoe zit het met de werktuigen van toen? Zet ze tegenover de werktuigen van nu. Zie je overeenkomsten en verschillen?
- Hoe zit het met die sterrenhemel en de dierenriem? Maak je eigen dierenriem: je eigen sterrenbeelden.
- Kijk eens naar de gelaatsuitdrukkingen op de afbeeldingen van de gebroeders Van Limburg. Kun je ze indelen? Waarom kijk wie hoe? Willen de schilders daar misschien iets mee zeggen?
- De kleuren: kun je daaraan zien wie rijk is en wie arm? Hoe is dat nu?
- De tijdmachine: hoe zou jij het vinden om in de tijd van de gebroeders Van Limburg terecht te komen? Verbeeld jezelf in die tijd en bedenk wat je wel en wat je niet wilt delen?
- Hoe ziet zo'n kasteel er vanbinnen uit? Wat hangt er aan de muren en hoe leven de mensen daar?
- Hoe zag een gewone dag van de gebroeders Van Limburg eruit? En hoe een dag van een boer op zijn boerderij?