Home
Terug
Reageer!
gebroeders Van Limburg gebroeders Van Limburg
gebroeders Van Limburg
Nederlands
Deutsch
English
Français

Disclaimer
Design: LaVerbe

3D-animaties bij tentoonstelling gebroeders Van Limburg

Op de tentoonstelling in Museum het Valkhof is tot 20 november een bijzondere 3D-animatie te zien van twee afbeeldingen uit Les Très Riches Heures. Dit boek mag het Musée Condé in Chantilly niet verlaten. De kijker wordt meegenomen op een vlucht door het middeleeuwse landschap, rond 1410 geschilderd door de Nijmeegse Gebroeders van Limburg. Aran Hartgring werkte een jaar aan de twee animaties en vertelt over dit monnikenwerk.

Acht computers geschakeld tot een 'renderfarm' stonden tien dagen te werken om alle beelden voor de twee animaties aan elkaar te plakken tot een werkende animatie. Zo'n 1800 frames per filmpje van zo'n 50 seconden moesten verwerkt worden. Die frames werden stuk voor stuk gemaakt door Aran Hartgring. Een jaar geleden studeerde hij cum laude af aan de Design Academy in Eindhoven en startte zijn eigen bedrijf (Infiweb). Aran: 'Ik heb heel veel positieve reacties op de filmpjes gekregen, vooral ook van andere 3D-specialisten. Dat ik alles alleen gedaan heb in een jaar tijd verbaast hen wel. Meestal werken aan zo'n project verschillende mensen die ieder een eigen specialisme hebben. De een is goed in het licht en de ander weer in de texturing. Dat is het maken van de structuur van oppervlakten van objecten. Ik vind het leuk om alles te doen'.

Aran besteedde meer dan 1000 uur aan het project. Gedurende het project kwamen er steeds nieuwe dingen bij. Aran: 'Als je ermee bezig bent, verzin je dat er een waterval in moet die ook echt lijkt, met de reflectie van de lucht, en met vissen die in het water zwemmen. Elk blad en elk grassprietje moet een 3D-structuur hebben. Voor de details moet je studeren, en bijvoorbeeld onderzoek doen naar de huizen uit die tijd. Ik wilde precies weten hoe het kasteel van de Duc de Berry in Dourdan eruitzag. Dan bekijk ik oude gravures en tekeningen om een goed beeld te krijgen van de objecten die ik ga maken. Op de tekeningen van de gebroeders Van Limburg, die natuurlijk maar één dimensie hebben, kun je niet zien hoe de achterkant van een huis eruitziet. Dat moet ik bedenken, want als je over zo'n huis heenvliegt moet het er ook aan de achterkant goed uit zien'.

Wie de animaties in de tentoonstelling ziet, wordt echt meegenomen in de wereld die de gebroeders Van Limburg schilderden. In het winterlandschap zie je de sneeuwvlokken op de lens van de camera vallen. Aran: 'Daar gebruik ik weer een speciaal programma voor, Aftereffects, maar ik gebruik ook PhotoShop en 3D-max. Het eindresultaat is een file van vier gigabites. Als je dat dan gaat renderen is het heel frustrerend als de computer om vier uur 's nachts op een paar frames vastloopt. Dan wil je dat die computers gewoon hun werk doen, maar er zit gewoon niets anders op dan op zoek te gaan naar die kleine verandering die je aanbracht in een van de duizenden files waardoor het fout gaat. Je moet heel gestructureerd en systematisch werken, en rustig blijven'. Op de vraag of hij weer zo'n klus zou doen is het antwoord zonder aarzeling: 'Natuurlijk zou ik het weer doen. Wij maken ook websites, en dat is leuk maar 3D-animaties zijn toch wel mijn passie'.

   

Meer informatie over de maker Aran Hartgring op www.infiweb.nl.