98 98
De kruisdraging

Les Belles Heures de Jean de Berry
Parijs of Bourges, 1405-1408/09
Tempera, goud en inkt op perkament
Coll. New York, The Metropolitan Museum of Art, Cloisters Collection

Het hart van de tentoonstelling wordt gevormd door tien dubbelbladen uit de Belles Heures. De gebroeders Van Limburg vervaardigden dit magnifieke getijdenboek tussen 1405 en 1408/09 in opdracht van hun broodheer, Jean de Berry. Het is het enige handschrift dat ze geheel hebben voltooid.
Het Metropolitan Museum of Art te New York, dat het handschrift tegenwoordig bewaard, besloot tot een restauratie van het boek en de vervaardiging van een facsimile-uitgave. Om die reden moest het boek uit zijn band worden genomen en in losse dubbelbladen uiteengehaald. Dit bood de gelegenheid om in deze tentoonstelling voor het eerst- en waarschijnlijk voor lange tijd voor het laatst - zoveel miniaturen van topkwaliteit uit dit werk tegelijk te tonen.

Deze miniatuur maakt deel uit van de Kruisgetijden. Christus draagt zijn Kruis, voorafgegaan door soldaten en omkijkend naar zijn moeder en zijn geliefde leerling Johannes de Evangelist, die net door een stadspoort Jeruzalem hebben verlaten. Maria probeert ongemerkt haar zoon te helpen om zijn last te dragen. Haar hand ondersteunt één van de kruisbalken. Op de achtergrond zien we Judas, die zich na zijn verraad verhangen heeft, bungelend aan een boom. Deze compositie hadden de gebroeders al gebruikt in hun Bible Moralisée (nr. 92). De motieven werden door andere kunstenaars veelvuldig nagevolgd (nrs. 109-111).

Sluit venster